Na neděli 22.května 2016 jsem byl pozván do Kapetovy ulice v Dačicích pro tento účel uzavřené, kvůli DNI BEZ AUT.
Můj původní záměr byl, vystavovat tam elektrické skůtry AKUMOTO, akumulátorový program STIHL a …s rekordním električákem Peugeot ELEKTRIK mi slíbil účast Mirek Vegr z Prčice. Chtěl jsem tam vystavit i električáka NISSAN e-NV 200, svého ještě nemám a jet pro něj do Prahy se mi nechělo.

Využil jsem dobré zkušenosti s Autosalonem Kudrna v Jihlavě který mi v minulosti pomáhal se zapůjčením é-NVéčka a ani tentokrát nezklamali. Obrátil jsem se na paní Lokvencovou s nabídkou Lífa odprezentovat na Dačických dnech bez aut. Ta se mi během dvou dnů ozvala Jejich NISSAN Leaf 30 kWh, mi zapůjčí s tím, že jej budu na výstavě prezentovat a jejich autosalón reprezentovat. Odjel jsem si do Jihlavy pro vůz.

Klíčky od nabitého vozu mi předala asistentka paní Lokvencové. Lífa jsme odpojili od jejich nabíječky valboxu. Zkontroloval jsem si, zda je u auta nabíjecí kabel- ano v kufru v úhledné zazipovací taštičce.Poděkování a sedám do příjemného interiéru.

Už první pohled na oživený displej byl povzbuzující- ukazatel dojezdu svítil číslicí 230 km.

Vše se samozřejmě rozsvítilo po zmáčknutí brzdy a tlačítka start. Jihlavský Leaf byl vybaven systémem NISSAN Connect, který se ozval zvukově a probudil se i lehce dosažitelný displej vpravo.

Chvíli jsem se seznamoval s postupem vedoucím k rozjetí vozu. Nic zvláštního, rychle si to osvojíte. Při sešlápnuté brzdě pravou rukou volící pákou dáte vpřed a- jedete vzad. Při čemž se Vám rozsvítí obrazovka couvací kamerky. Zajímavá funkce, ale spoléhám dál na oko-zrcátko.

Takže volící pákou vzad-a už to jede vpřed!

Tak to je tedy kočár, první co mne napadlo. NISSAN e-NV 200 jezdí také moc dobře, tohle je ale také brko..

Ne, nejsem horká hlava-noha, rád si vychutnávám pohodovou jízdu. Dynamika tohoto električáka je ale vynikající. Vyrazil jsem na cestu domů směr Budíškovice po objížďce na Brtnici. Krásná, volná silnice, devadesátka mi připadala jako padesátka. Vůz jel- no jak električák. Co Vám, kteří s nimi jezdíte budu popisovat a Vy, kteří jste to ještě nezažili, máte nejlepší ještě před sebou…
Posaz ve voze mi vyhovuje. Ač šplhám na metr sedmdesát, výhled výborný, vpřed i zpětným zrcátkem. Při manévrování ve městě je potřeba se přizpůsobit širším předním sloupkům zaskleným trojůhelníkovým sklem. Levá ruka má oporu ve dveřní terase s dostupností ovládání oken a zrcátek. Zajímavou funkcí je sklopení zrcátek při parkování- aktivujete toto sklopení tlačítkem které je ruce nablízku. Okénka jdou nahoru dolů rychle, při nárazu na překážku se vrací okamžitě.

Trochu postrádám výraznější odkládací plochu na levou nohu, ale opravdu jen trochu.

Volant vyhřívaný, žádné pálení, ale prostě příjemně hřeje. Sedačky jsem nezkoušel, samo o sobě se mi zdálo, jako by měly zapnuté topení, ale nebylo tomu tak, posez velmi příjemný. I jejich čištění bylo bezproblémové, potah se ochotně zbavoval drobných nečistot.Oceňuji u koberečku řidiče jeho fixaci- na dvou plastových pružných háčcích.

Zajímavostí je displej. Mne nejvíce zajímal ukazatel dojezdu a- jak bych to nazval- šetrné jízdy. Když se totiž jelo opravdu bez velkých výkyvů rychlosti, na horním ukazateli na to reagovala ve směru hodinových ručiček se plnící kruhová segmentová stupnice. Vytrvalost v tomto režimu jízdy způsobí a tato nemusela postrádat dostatečnou dynamiku, že začne dole růst po asi na čtyři-pět segmentů stromeček od kořene až ke špičce. Po dostatečně dlouhé době, kdy jste jej šetrnou jízdou ,,zalévali“ se odsunul vpravo a začal-nezačal růst další. Mě se podařilo na devadesátikilometrové trase vypěstovat tři, možná i čtyři stromečky. Je to zábavné a docela stimulující k šetrné jízdě. Zrovna tato jízda do Jižních Čech dlouhá devadesát kilometrů, mi z dojedu na dolním displeji ubrala z akumulátoru jen sedmdesát kilometrů !!! No nepěstujte pak smrčky, když to hezky jede a ještě lineárně neklesá dojezd?! Samozřejmě, volbou funkce EKO na volantu vpravo níže, změknul akcelerátor, prodloužil se dojezd.

Ve dnech horka, jsem při zapnutí klimatizace zkrátil dojezd o čtyři kilometry. Klimatizaci jsem nijak nepřeháněl.

Chvíli mi trvalo, než jsem objevil změnu volící pákou D a B ( Dálnice x Baráky= méně výrazný rekuperační efekt X výrazný rekuperační efekt) I tato funkce měnila indikovaný dojezd a měnila odezvu na akcelerátor.

Hned první den, co jsem si Lífa vezl z Jihlavy, okouzlily jeho vlastnosti majitele firmy TEXCENTRUM. Na jihlavském okruhu směrem k dálnici nevěřil vlastním očím, že auto do kopce kolem, benzínky Slovnaft vůz ještě zrychluje. Myslím, že byl nadšen. Čekal nějakého zadýchánka a ono tohle!

Po té jsem jej byl ukázat svému kamarádovi Františkovi Smrčkovi vyučujícím na vysoké škole. Ten mne pozval na výbornou zelňačku do Luk nad Jihlavou. Ani jsem o tom nepřemýšlel kvůli dojezdu. Ukazatel se stále točil kolem stosedmdesáti kilometrů.

Po výborné baště vyrážím směr Budíškovice. K vůli objížďkám na trase Jihlava Želetava, to beru přes onu Brtnici. Krásná silnice, táhlý kopec hned za Jihlavou s vypnutým EKO režimem a Líf zrychluje jak střela. Ale stromeček nepovyrostl…

Domů dojíždím normálně s velkou rezervou dojezdu.Tak tohle je změna proti slabší baterce 24 kWh jako hrom! Desítky kilometrů v rezervě. Připojuji se na domácí síť a nechám proudit zelenou elektřinu od NANOenergie.cz do vozu.

Ještě večer kontroluji, jak na mne mrkají modré kontrolky pod předním oknem. Při tom zjišťuji, že Líf má vzadu na křídle pátých dveří i malý fotovoltaický panel. Jó fotovoltaika, z ní akumulovaná energie a snížení spotřeby lidstva z neobnovitelných zdraojů- v tom je čistá budoucnost.Asi tak s touto myšlenkou jdu spát.

Druhý den jsem se s do rána plně nabitým Lífem na 230 km rozjel do Dačic.

První zastávka byla v nástrojárně VNP , kde jsem svezení a prezentaci nabídnul jejímu vedení. Technické představení toho , co je pod kapotou a už se vezeme kolem Pragovky, resp, TRW, dnes resp. co já vím co je tam dnes za zglobalizované majitele .
Většina vedení firmy si pochvaluje základní projevy elektromobilu , tichost , zrychlení jednoduchost .Spíše jsou i překvapeni.Asi už zapomněli, že jsem jim před více jak rokem představoval podobným způsobem éNVéčko. .Nechal jsem jim i vizitky na Autosalom Kudrna v Jihlavě , zodpověděl dotazy stále se opakující – co životnost baterek , dojezd a škoda že se s tím nedojede do Chorvatska. Jednou za rok.:-D .

Během dne jsem pak Lífa předvedl ještě asi desítce mých zákazníků , kteří o svezení projevili zájem , při nakupování v mé prodejně v Budíškovicích .Na dojezdu bylo odpoledne stále dosti kilometrů k tomu, abych mohl vůz nabídnout mé ženě, která s ním odjela do Dačic za vyřizováním po úřadech. Neměla s ničím problém , odjela po krátké instruktáži.Jenom při odjezdu z Dačic mi volá, že jí TO nejede. Jde o zvyk, ale při spouštění tlačítkem START neměla sešlápnutý pedál brzdy….

Do rána na mne opět blikala třetí modrá kontrolka , že už bude nabito úplně.Fakt je , že originální kabel s přenosem 2 kW pověst elektromobility spíše poškozuje. Ale je to odraz reality., odraz možného . Těžko předvídat, jaké má kdo doma jističe , které by mu velký odběr neutáhly.

Tady mne vždycky napadá , že by zde byl prostor pro dnešní elektroniku, která by byla v kabelu a ,,očuchala“ si po kabelu jistič a zatížila by jej automaticky na maximum. Tohle asi ale nejde. Mám vždycky obavy , jestli tam u někoho , kde jsem se připojil na nabíjení a odešel od vozu, jestli k autu za dvě hoďky nedojdu a bude nenabité, protože pět minut po zapnutí vypadl jistič, který to neudržel….

V sobotu , jak jsem se výše již zmínil , protože na letišti byla brigáda na sečení trávy , musel jsem se tam 89 kilometrů nějak dopravit. Jak jinak , než Lífem. Naložil jsem novou vrtuli wolnerku, AKU vyžínač STIHL FSA 85 a s plnou bateríí v Lífovi – start .Zvolil jsem režim EKO a jel na pohodu.Oproti éNvéčku se ujišťuji že Líf je daleko více aerodynamický a stromečky mu rostou i při rychlosti 80 km/h velmi svižně. S karoserií si vyhráli , holt električák potřebuje snížit ztráty na co nejméně.Za Jindřichovým Hradcem jsem měl již dva stromečky, krátce napsáno, na letišti byly čtyři.

Ale nebylo kde nabíjet.Letištní ostrovní síť z fotovoltaiky odmítala nabíječku pustit na déle jak minutu.Pak nevypadnul jistič, ale odpojila se nabíječka.Co teď?

Zajel jsem do vesnice a požádal jednoho pána na zahrádce zda bych si u něj mohl nabít. Donesl mi ochotně prodlužku .Modré očko začalo mrkat a tak jsem šel zpět na letiště sice pěšky ale vesele, že dobří lidé ještě existují.Měl jsem sice v akumulátoru energie dost i na cestu zpět , ale až budu jezdit s éNvéčkem , tam bych zpět na zůstatek energie nedojel, nabít bude třeba určitě Na brigádě jsem Akustrunovkou STIHL FSA 85 posekl pěkný kus ploch.Paradoxně , kolega se stále mordoval s Montifildem až s ním nakonec seknul doslova. Teď by měli točit na Montifild reklamu , v reálu.Ne v nereálu věšet bulíky na nos .Navečer jsem si skočil pro Lífa , nabito cca 12 kWh, zaplatil jsem pánovi šedesát korun , poděkoval a….Co to tu máte za pěkného Favorita , povídám , to je ještě jednoduché auto , to asi ještě vydrží, že?

Ále , to je po mém otci, auto je z roku 89 , najeto dvacet tisíc kilometrů , dvacet roků to stojí v garáži a já to tu jen větrám .Nejeté, bez rezu, neškrtábnuté , jako nové . No mě vomejou , myslím si a v duchu děkuji Lífovi za tohle setkání.Nebudu napínat , auto už kupuje můj kamarád , sběratel.

Tak se odpojuji a jedu domů.To už jsem trošku spěchal.Jak asi , posuďte sami.Cesta na letiště 89 kilometrů tam , z akumulátoru ubylo šedesát pět km.Cesta zpět, stodvacet km z baterky vycucla. Dynamika Lífa obsazeného jednou osobou je z mého pohledu bezkonkurenční , co se týče zrychlení.Než se spalovač rozdýchá a začne řvát a smrdět, Líf už je v tichu před ním a mete dál. Fakt si mě tohle auto získalo.

Možná si všimnete, že mám vztah k japoncom.To tedy mám .Jezdím již osmnáct let s HONDOU CR-V a jsem s ní maximálně spokojen.Spolehlivá, pohodlná , nijaký zvláštní servis a stále vitální. Její elektronika je spolehlivá , stále funkční.V tomhle průměrná evropská auta neumíme.Nevím , čím to je ale tady u nás jakoby zvítězila logika peněz nad ctižádostí vyrobit něco dokonalého, dlouhodobě funkčního.V tomhle jsou japonci ještě , zaplať Bůh , pozadu , nezdevastovaní rychlým ziskem na kterém vratce stojí Evropa.Proto mám pocit, že do japonských značek, byťsi nabitých elektronikou jako jsou i jejich elektromobily je investovat nejméně rizikové.
Jenom lituji a divím se , že v tomto směru , ve směru elelktromobility , není u Hondy ani vidu , ani slechu.

V neděli jsem vyrazil do Dačic opět na DEN BEZ AUT , který pořádalo Město Dačice v Kapetově ulici.Jak slíbil, tak tam i dojel Mirek Vegr se svým električákem napěchovaným baterkami. Počasí bylo pěkné , příchozím jsem představoval jak Lífa, tak i elektrické skůtry AKUMOTO a AKU program STIHL , jehož prodej u mne na prodejně v Budíškovicích mi dělá radost z toho, že je o něj zájem a zákazníci si k univerzálnímu akumulátoru pořizují i další přistroje. Už jsem prodal i křovinořez S T I H L FSA 90 .

Svezení v Lífovi tentokrát přijali mimo jiné pan Macků , starosta Dačic, tak i například František Benda z pily ve Velkém Pěčíně , pan Tůma a jeho syn Vláďa ( jezdící na skůtru AKUMOTO 600 ode mne ) , majitelé zámečnictví v Dačicích .Ukázku měli všichni doplněnou popisem vozu a jeho agregátu. Nedaleko nás stojící vystavovatel zeleného , ,,ekologického“ vozu na fosilní palivo nevyjel během výstavy ani jednou….

Myslím si , že výstava skončila úspěchem pro elektromobilitu, v Lífovi jsem ten den během výstavy svezl cca 20 osob , aktivně se o elektromobilitu zajímajících.

Opět domů a opět nabít , v pondělí musím Lífa vrátit.

Musím říci , že se mi s ním loučilo těžko, přetěžko.Vyčistil jsem ho v každém koutku , vysál vysavačem , naleštil.

Ani pomyšlení na to , že bych si někdy v životě koupil jako nové auto spalovače. Ani náhodou. Na to mám svoje tatřičky a ty ctím pro i to , že jdou udržet při životě i více jak šedesát roků a stále mi dělají radost.Jedna má najeto už přes milion kilometrů.Nebylo nutno místo ní vyrobit pět -šest jiných aut.A proto jsou tímto způsobem ekologické. Ta moje si bere 11,6l/100 km .To už si rozmyslíte, jestli s ní pojedete pro blbiny , nebo si to zařídíte jinak .

Je to rozdíl chrlit dnešní konzumní plechovky lákající na …. Ále , prostě dnešní auta bez duše mne neoslovují ničím , nemluvě o smradlavých nafťácích =klepáčích = hrkačích = dehtožerech = sazometech , zaneřáďujících hlavně města , kde žijí v metrové výšce nad vozovkou zejména naše děti.

Cestou do Jihlavy jsem si rekapituloval moje zkušenosti s Lífem. Do vozu jsem zapadnul jak do peřinek.Prostorově mi vyhovoval, stejně jako těm které jsem vezl na zadních sedadlech.Většina spolucestujících to skutečně slovy s pochvalou komentovala. Ovládání .Naprosto jednoduché, rychle se dá naučit a zvyknout na.bezklíčkové zamykání, jenom stiskem tlačítka na dveřích.Jedna věc mne zaujala.Když vypnete blinkr, ještě si dvakrát blikne…:-D Systém NISSAN Konekt -no na počítače moc nejsem , akorát mne meškají.Ale s navigací jsem si pohrál v čase mi daném.A myslím , že bych si na ni zvykl a naučil se s jí využívat.Kufr je prostorný .Nebyl problém sklopit sedačky a jeho prostor zvětšit.Bez problémů.Vyhřívaný volant a sedačky jsou příjemné, rychle nastupující teplota usnadní chladné dny.Překvapila mne klimatizace, nebrala nijak závratně dojezd.Jak jsem psal , cca 4 km.Asi bych přivítal samonavíjecí nabíjecí kabel , jako má vysavač .A to ,,očuchání “ jističe, aby si nabíječka vzala proud do hodnoty své nebo jističe….Jednoznačně Lífa hodnotím -JE PERFEKTNÍ. Ano jsem zaujatý pro elektromobilitu.Jednoznačně.

S tímhle vozem se dá fakt někam dojet , aniž by manželky vyčítaly , že stále někde nabíjíte ….Je to jasná zpráva, že elektromobilita v nebližších letech změní svět individuální dopravy! A opět budou hybnou silou pokroku ženy, jako u jiných věcí na tomto světě , které pro ně děláme , abychom je zaujali. Ženy bateriové pohony milují .A nyní na baterku budou mít i vůz!

No a tak moje ježdění s Lífem skončilo jeho předáním v Autosalonu Kudrna .

Ještě jednou děkuji AUTOSALONU KUDRNA v Jihlavě, jmenovitě paní Lokvencové!

Ten den jsem si řekl, že to zkusím jinak i s cestou zpět z Jihlavy .

Kousek od autosalónu jsem si počkal na trolejbus , stihnul vláček z jihlavského nádraží do Kostelce .Tam přestup na vláček do Dačic a – jaké to štěstí!!!Svezl jsem se v budce strojvedoucího !!!No tolik zážitků na jeden den.

V Dačicích mě čekalo šlápnutí do bot a s batůžkem jsem si to štrádoval pěšky domů. V Kapetce mne vzal Vlasta Štěpán s sebou když projížděl opravené auto.A tak moje Lífování s električákem NISSANem Lífem skončilo.

Předvedl jsem ho fyzicky nejméně padesáti lidem , kteří se svezli a myslím , že byli překvapeni. Příjemně.

Poděkování za to patří Autosalonu Kudrna , konkrétně paní Lokvencové , jež mi svojí ochotou umožnila zážitek Lífa poznat.

Tím to ale neskončilo.

Stále na něj vzpomínám nahlas v prodejně , zejména přijede-li NISSAN spalovač a vyprávím o Lífovi svým zákazníkům .Hodí se mi i vizitky od Autosalonu Kudrna , které rozdávám. S doporučením.

Od té doby již došlo k jedné důležité změně, E.On na Vystrkově otevřel rychlonabíječku, takže do Prahy již dojedu v pohodě .Tam nabiji a hurá za kamarádem Péťou do Meziboří, povídat si o našich TATRAách 613.

Vždyť jsou to vlastně také ekologická auta-vydržela milion kilometrů a nemusela se vyrobit další nová.Jezdí za 11,6 litrů a tak si rozmyslíte, jestli tam musíte jet , nebo to jde i jináč.Udělaly je ruce našich tatrováků a peníze za ně skončily v republice.Uměli jsme tehdy vyrobit vše od pojistky přes kontrolky, vypínače až po klikový hřídel. A smontovali jsme to celé a jezdilo to.

Vyráběli jsme , abychom to mohli užívat.Dnes konzumujeme , abychom mohli vyrábět? Špinavá auta.Je to normální? NENÍ! A nenormální věci se nedělají.

A tak jsem udělal jednu normální věc. U prodejce už na mne čeká NISSAN e-NV 200 TEKNA .

Zbyněk Daňhel z Budíškovic