DRAHÁ ROPA, TĚŽKÁ KLIKA, VŠE BUDE HNÁT ELEKTRIKA!

Většina nás si dnes svůj denodenní život bez dopravy nedokáže představit. Na cestu do zaměstnání, za nákupy pro domácnost, do školy, k rodičům, k dětem používáme různé druhy dopravy. Ta nejekologičtější, hromadná je již dlouhou dobu díky bezmocnosti mocných a jejich krátkozrakosti na úpadku (železnice prázdné, dálnice rozbité a přeplněné), a proto většina z nás používá vlastní dopravní prostředek, většinou automobil.

Jeho výhoda pohodlnosti a možnost ochrany před různým počasím je však vyvážena mnoha mínusy, které lze shrnout pod položku VYSOKÉ NÁKLADY. Nemalou nevýhodou je obtížné parkování osobního automobilu – shánění vhodného místa, kterým často nejenom ztrácíme čas, ale ony náklady i zvyšujeme např. pokutami za nesprávné parkování apod. Ve veřejnosti panuje často názor, že auto jezdí jenom za naftu, či benzín. Takové auto bych chtěl mít. Potom ale nevím, kdo by mi platil například pojistku, kdo by mi platil pneumatiky, kdo by mi platil technické prohlídky, výměnu olejů, údržbu brzd, opravu kulových čepů, výměnu rozvodového řemene, filtrů a vůbec opravy spojené s provozem automobilu. Nemluvě o poklesu ceny nového vozu s časem, který je v současné době nebývale vysoký. Doprava nejenom nákladní, ale i doprava osob osobními automobily je tudíž velice nákladná a musíme na ni vydělat. Proto říkám, že kdo umí žít bez auta, jezdí na kole, hromadnou dopravou nebo v dopravním prostředku poháněném elektřinou, zbývá mu daleko více prostředků na jiné věci a aktivity, které si právě kvůli autu nemůže dovolit. Vím o čem hovořím.

S vozidly poháněnými elektřinou jsem začal jezdit již v roce 1987 – elektrické kolo poháněné starterem a akumulátorem ze žigulíka bylo na dlouhou dobu mým dopravním prostředkem do zaměstnání v Dačicích. Následovaly závody elektrických vozidel poháněných špičkovým starterem z ruských ijlušinů. V roce 2006 jsem přes léto jezdil v zapůjčeném elektromobilu. A to byl okamžik, který mne přesvědčil, že „tudy cesta vede“. Jednoduchá pohonná jednotka s jedinou otáčivou součástkou, bezhlučná jízda, žádné oleje, žádné výměny řemenů, filtrů, výfuků, žádné výfukové plyny. Ale vysoká akcelerace, ovládání dvěma pedály pod volantem, zpátečku dáváte přepínačem, celkově jednoduché ovládání a levný provoz. Výborný pocit umocňovalo ještě to, že elektřinu jsem používal pouze z vlastních obnovitelných zdrojů a nemalou radost mi dělalo, že jsem svoje peníze skrze benzín či naftu neposílal monopolům, které tahají za nitky na rukou hloupých politiků a jim sloužících generálů, jež skze své žoldáky vedou války kupodivu hlavně tam, kde je ropa a jsou suroviny.

Proto jsem uvítal, když se elektromotor k pohonu dopravních prostředků zejména v Evropě ale i v Americe rozšiřuje pomalu z důvodů různých – setrvačnosti lidského myšlení, ale i neochoty ropných monopolů přijít o své živobytí z prodeje ropných výrobků, že ve vývoji špičkových technologíí v e-mobilitě (pohonu dopravních prostředků elektřinou) vysokým tempem postupují asijské země. Je to patrně i z důvodu, že nejsou krátkozrací neboť ví, že je čeká vysoký nárůst poptávky po individuální dopravě. A válku o ropu pro auta se spalovacími motory nevidí pro své země jako vhodné dlouhodobé řešení.

Možná to ani nevíte a netušíte, ale asijský svět je dál nejenom v neekologii, ale právě i v ekologii – ve využívání e-mobility. Situace díky znečištění ovzduší ve městech od dopravy je přinutila k řešení, kdy do center některých měst mohou například už v Číně jezdit pouze elektromobily. Asijské technologie, (které jsme jim tam v naší krátkozrakosti prodali) spolu s jejich dalším vývojem a pracovitostí, dokázaly snížit cenu špičkových akumulátorů LiFePO4. To cenovou dostupnost i například našich skútrů AKUMOTO významně zlepšilo. Již v loňském roce na Ženevském autosalónu jsem viděl, že každá automobilka připravila svůj elektromobil, nikdo nechtěl být pozadu. Dojezd současných vozidel již umožňuje uspokojit každodenní potřebu až stodvaceti kilometrů na dopravu do práce a z práce. Proto jsem uvítal v roce 2004 vznik české značky AKUMOTO a její vývoj jsem stále sledoval. Po zralé úvaze v letošním roce jsem usoudil, že by moje jméno mohlo být s touto značkou spojováno, a tak budou mít od dubna 2011 v Budíškovicích pro elektrické skútry AKUMOTO regionální, autorizované, prodejně-servisní zastoupení.

Noví majitelé jednoho ze tří typů elektických skútrů AKUMOTO a šestnácti provedení lišících se typem akumulátoru a dojezdem si budou užívat jednoduché obsluhy, kdy nic nestartujete našlapovací pákou či starterem, nekupujete drahý, cenově nevypočitalný benzín, nemusíte jezdit na pravidelné servisní výměny olejů a seřizování motoru o jeho opravách nemluvě. Jízda je bez hluku, rychlost se reguluje pravou rukojetí, jako je u jednostopých motorových vozidel běžné. Rychlost jízdy je v souladu s normou pro malá jednostopá vozidla a je srovnatelná např. s Babettou. Dojezd je dán akumulátorem, jaký si zákazník vybere. Má možnost užívat dojezdu od 40 kilometrů s nejlevnějším, do 120 kilometrů s nejsilnějším akumulátorem

Nabíjení lze uskutečňovat kdykoliv po jízdě z běžné zásuvky 220 voltů přenosnou nabíječkou, která je v ceně skútru. Doba nabíjení je dvě až sedm hodin. Spotřeba u akumulátoru s dojezdem 65 kilometrů je na jedno nabití do jeden a půl kilowatthodiny, což vyjádřeno na peníze jsou náklady na energii začínající na dvou korunách na 65 kilometrů!!!!! To je revoluce v nákladech na dopravu!!!

U skútrů AKUMOTO je velikou výhodou, že lehce vyjímatelný akumulátor je relativně lehký, opatřený rukojetí. Manipulace je podobná, jako když nesete domů šest petek s minerální vodou. Lze jej po jízdě lehce vyjmout a donést například domů, do kanceláře, na pracoviště (po dohodě se zaměstnavatelem) nebo vyměnit za druhý nabitý a poté pokračovat v jízdě. Parkování skútru je možné i v prostorách, kde stroje s benzínovou nádrží parkovány být nemohou.

Noví majitelé skútrů AKUMOTO, moji zákazníci, získávají možnost nabíjet v Budíškovické prodejně po dobu jednoho roku od koupě elektrického skútru AKUMOTO zcela zdarma. Elektrický proud pro svoji firmu používám od letošního března pouze z vlastních obnovitelných zdrojů, nenakupuji jej z jaderných, ani z uhelných elektráren a přebytky dodávám do veřejné sítě. Na mé prodejně je od roku 2006 umístěno veřejné oficiální nabíjecí místo pro e-mobilitu.

Úsporou za elektrickou energii však nízké náklady nekončí. Jelikož elektromotor skútru AKUMOTO je umístěn přímo v zadním kole, má pouze jednu pohyblivou součástku, ani žádný řetěz, či řemen. Z toho plyne, že na pohonné jednotce není prakticky co opravovat!

Odpadnou náklady na výměnu olejů, seřizování ventilů, výměnu variátorových řemenů, filtrů, svíček, což je nutno dělat u spalovacích motorů. Prostě nic neměním, nic neplatím. A takto to bude jednou u většiny strojů jezdících na elektřinu. Emise produkující, hlučné, spalovací motory s omezenou životností a předpokládanou poruchovostí, skládající se ze stovek součástek budou nahrazeny jednoduchostí elektromotoru. Města ztichnou a budou čistější.

Všechny typy skútrů AKUMOTO jsou určeny pro dva cestující, maji velkou podsedlovou schránku na přilbu. Nabídnout mohu skútry pro všechny generace v atraktivním i klasickém provedení. skútry AKUMOTO jsou váhově mezi 69 až 109 kilogramy.

Ekonomika dopravy pomocí elektrického skútru AKUMOTO je v porovnání s automobilem řádově lepší i při započítání nákladů na opotřebení akumulátoru. Životnost akumulátoru LiFePO4 je dva tisíce nabíjecích cyklů, což představuje jeho odpis na kilometr opět v řádu desetihaléřů. A je předpoklad, že při rychlosti současného vývoje bude nová generace akumulátorů ještě lepší.

Více informací o skútrech získáte přímo na prodejně v Budíškovicích, kde můžete absolvovat zkušební jízdu každý den za pěkného počasí. Každý kdo absolvuje jízdu, získá zdarma a pouze v měsíci dubnu 2011 značkovou kšiltovku.

Více informací získáte na telefonu 384 495 128 a www.akumoto.cz

Ing. Zbyněk Daňhel Budíškovice